Tuesday, August 24, 2010

فروش نوبت زمين مسکن 99 ساله شايعه است

وزير مسکن و شهرسازي با تکذيب هر گونه خبري از فروش نوبت زمينهاي طرح مسکن مهر گفت: تاکنون گزارش رسمي و مستندي در اين مورد دريافت نشده و اين مساله يک شايعه است.
به گزارش مهر، محمد سعيدي کيا ظهر امروز در چهارمين نشست مشترک مسئولان وزارتخانه هاي تعاون و مسکن و شهرسازي در جمع خبرنگاران افزود:  نوبت واگذاري زمين در اين طرح وجود ندارد.
امکان خريد و فروش
او با بيان اينکه اراضي طرح مسکن مهر،‌ زمينهاي مشاعي هستند، خاطر نشان کرد: نوبتها، قرارداد و تعهد بانکي به نام متقاضي است و با اين تفسير امکان خريد و فروش عملا غير قابل انجام است.

 

سعيدي کيا با اشاره عدم اجازه واگذاري زمين بر اساس قرارداد اظهار داشت: اگر فردي به اشتباه اقدام به چنين کاري کرد براي هميشه از دريافت امکانات و تسهيلات دولتي در بخش مسکن محروم مي شود.

او افزود: دولت اين امکان را براي افراد نيازمند به مسکن فراهم کرده است و امکان ندارد کسي که به مسکن نياز دارد بر خلاف سياستهاي مورد توافق عمل کند.

وزير مسکن و شهرسازي در پاسخ به پرسش ديگر مهر در خصوص شنيده هايي از واگذاري زمينهاي اين طرح، خاطر نشان کرد: ممکن است برخي افراد به دليل مشکلات مالي و عدم توان بازپرداخت وام، انصراف دهند

روابط عمومی وزارت مسکن طی جوابیه ای به یک سایت خبری، ادعای آن سایت را مبنی بر پاشنه آشیل بودن مسکن مهر برای دولت را پاسخ داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت به نقل از روابط عمومی وزارت مسکن، در این جوابیه آمده است:

احتراما با توجه به چاپ مطلبی با عنوان «جای میان خشم تورم و سکوت رکود» در تاریخ 15/1/89 در آن خبرگزاری توضیحات ذیل جهت تنویر افکار عمومی ارسال می‌‌شود، ضروری است نسبت به درج آن در اسرع وقت دستور اقدام صادر فرمایید.

یکی از مهمترین ویژگی‌های دوران رکود در بخش مسکن کاهش تولید، سرمایه‌گذاری و ثبات یا کاهش نسبی قیمت زمین و مسکن می‌باشد. از آنجا که راهکارهای اصلی خروج از رکود عمدتا افزایش تولید و سرمایه‌گذاری در این بخش می‌باشد، ضروری است در کنار ایجاد انگیزه‌های لازم برای تحرک بخشی غیردولتی، تمهیدات لازم نیز توسط دولت به گونه‌ای اخذ شود تا ضمن کسب نتیجه مطلوب که همان خروج از رکود و آغاز دوره رونق در این بخش می‌باشد حداقل عواقب افزایش قیمت‌ها را در زمین و مسکن و اجاره‌بها به دنبال داشته باشد. به این منظور می‌باید راهکارها و سیاست‌های اتخاذ شده به شکلی باشد که متقاضیان واقعی را مستقیما پوشش دهد.

در این راستا گام‌های موثری در قالب طرح مسکن مهر در طول سال‌های گذشته برداشته شده که شدت آن در شش ماهه دوم سال 1388 به مراتب بیشتر شده است.

در این راستا طرح مسکن مهر با پشتوانه طرح جامع مسکن راهکارهایی مانند حذف هزینه زمین در قیمت تمام شده مسکن از طریق اجاره بلندمدت زمین، افزایش توان مالی متقاضیان کم‌درآمد از طریق کاهش نرخ سود تسهیلات بانکی، افزایش میزان تسهیلات بانکی اعطایی به متقاضی به میزان 200 میلیون ریال برای سازندگان واحدهای مسکونی غیرصنعتی و 250 میلیون ریال برای سازندگان واحدهای مسکونی صنعتی و بالاخره اعطای تخفیف در عوارض صدور پروانه‌های ساختمانی، به اجرا گذاشته شده است.

در اجرای این طرح تاکنون بیش از 907 هزار نفر متقاضی واجد شرایط در کل کشور ثبت‌نام شده‌اند که به 893 هزار نفر آنها زمین تخصیص داده شده است (602 هزار نفر از اراضی سازمان ملی زمین و مسکن 291 هزار نفر از اراضی واقع در شهرهای جدید).

از این تعداد با 640 هزار نفر قرارداد ساخت منعقد شده، 523 هزار نفر نیز پروانه ساخت اخذ نموده‌اند که در مراحل مختلف ساخت مسکن می‌باشند.

.

No comments:

Post a Comment