Saturday, August 21, 2010

واردات محدود و کارشناسی شده خودرو بهتر از قطع واردات است

به گزارش خبرخودرو عضو کمیسیون صنایع و معادن در خصوص دلایل توقف ثبت سفارش واردات خودرو گفت: در رابطه با واردات خودرو از خارج از کشور هم وارد نکردن خودرو اثرات و تبعاتی دارد و هم وارد کردن زیاد خودرو. در واقع باید توجه کنیم که واردات به حد معقول و با نگاه حمایت از صنعت خودروی داخلی باعث ایجاد یک رقابت می شود که در راستای آن صنعت داخل در کنار حمایتی که از دولت و مدیران اجرایی می بیند نسبت به افزایش کیفیت خود اقدام می کند.

سیدشریف حسینی در ادامه گفتگو با خبرنگار خبرخودرو افزود: چنانچه بازار داخلی یک دست و تماماً مملو از خودروهای داخلی باشد و ما اصرار یا به عبارتی محکوم کردن مردم به خرید خودروهای داخلی بکنیم در واقع هیچ انگیزه ای برای افزایش کیفیت توسط خودروسازان ایجاد نخواهیم کرد و به اعتقاد بنده قطع و جلوگیری کامل از واردات خودرو به کشور از جایی دیگر به مشتریان لطمه می زند بنابراین اگر واردات خودرو به صورت معقول، محدود، کارشناسی شده و تخصصی و با توجه به نیازهای داخلی و نوع خودروهایی که در کشور استفاده می شود صورت بگیرد و همچنین بتوانیم مقدار واردات را در سال مشخص کنیم مطمئناً بهتر از جلوگیری از واردات خواهد بود.

وی درعین حال خاطرنشان کرد: البته منظوراستفاده از خودروهای تشریقاتی نیست بلکه خودروهایی است که فاصله قیمتی و کیفیتی آنها با خودروهای داخلی خیلی زیاد نباشد، چرا که خودروهای تشریفاتی و در کلاس A نه تنها ایجاد رقابت نخواهند کرد بلکه نشان دهنده فاصله طبقاتی در کشور خواهد بود.

عضو کمیسیون صنایع و معادن یکی از اثرات مشهود جلوگیری از واردات خودرو را افزایش قیمت این نوع خودروها عنوان کرد و گفت: بحث کیفیت، ایجاد ترافیک پشت خدمات پس از فروش توسط خودروهای داخلی، عدم رسیدگی مناسب توسط خدمات پس از فروش در داخل کشور اثرات غیر مشهودی است که جلوگیری از واردات بدنبال خواهد داشت ولی اگر رقیب یا بازار مشترکی در کشور وجود داشته باشد مطمئناً این رقابت باعث افزایش کیفیت در خودروهای داخلی خواهد شد.

وی در خصوص جبران کسری بودجه از سوی دولت با توجه به توقف ثبت سفارش واردات خودرو گفت: سیاست هایی که دولت در رابطه با بحث ثبت سفارش یا واردات خودرو اجرایی می کند قطعا متناسب با آن درآمدی است که در بودجه دیده شده و مطمئن باشید که این محاسباتی که انجام داده است تا پایان سال اجرایی خواهد شد و اگر دو الی سه ماه واردات نداشته می تواند در ماه های آخر سال جایگزین داشته باشد ولی اثرات این امر نیز اثرات مثبتی نخواهد بود بنابراین دولت با یک نگاه ویژه و یک برنامه ریزی این کار را انجام داده است.

وی تصریح کرد: به اعتقاد بنده باید دریک پروسه تدریجی و پله کانی این مسائل انجام شود و قطع واردات دریک مدت و دو برابر کردن آن در مدت زمان پایان سال باعث خواهد که سیستم بازار داخلی به هم بریزد.

حسینی در خصوص بررسی توقف ثبت سفارش خودرو در مجلس گفت: در آینده طی نشستی که در کمیسیون صنایع و معادن با عزیزان وزارت صنایع و معادن و بازرگانی که متولی این امور هستند، خواهیم داشت این موارد بررسی خواهد شد.

No comments:

Post a Comment