Thursday, August 26, 2010

وام مسکن مهر را قرض‌الحسنه پرداخت می‌کنیم

این خبر خوشی است که علی‌نیکزاد، وزیر مسکن و شهرسازی دولت دهم اعلام می‌کند. نیکزاد که در کارنامه کاری خود حضور در استانداری اردبیل و وزارت کشور دولت نهم را دارد، دیروز در نشستی خبری به سوالات خبرنگاران پاسخ داد و البته خبری را که وعده کرده بود منتشر ساختوام قرض‌الحسنه مسکن مهر». به گفته نیکزاد این برای نخستین‌بار است که پس از 30 سال وام‌های پرداخت شده به بخش مسکن در قالب طرح مسکن مهر به صورت قرض‌الحسنه پرداخت می‌شود. نیکزاد افزود: با مصوبه هیات وزیران و توافق مدیران بانک‌ها و رییس بانک مرکزی از ابتدای سال آینده وام مسکن مهر (20 و 25میلیون تومانی) به صورت قرض‌الحسنه در اختیار متقاضیان این طرح قرار می‌گیرد.این در شرایطی است که نیکزاد، وزیر مسکن پیش از این اعلام کرده بود که طرح مسکن مهر برای «مجردها» نیست. بنابراین ‌آنهایی که هنوز متاهل نشده‌اند از شنیدن این خبر خوشحال نشوند.او گفت: در سال آینده وام روستایی 5/7 میلیون تومانی به 10 میلیون تومان و وام 20 میلیون تومانی صنعتی‌سازی به 25 میلیون تومان و وام 15 میلیون تومانی غیرصنعتی سازی به 20 میلیون تومان افزایش می‌یابد.

تغییر مدیریتی در مسیر مسکن مهر

نیکزاد در خصوص وضعیت مسکن مهر اظهارکرد: تاکنون از یک میلیون افراد واجد شرایط با 630هزار نفر انعقاد قرارداد شده و برای 500هزار نفرپروانه ساخت صادر شده است.وی با اشاره به پی‌ریزی 310هزار واحد مسکونی درشهرها افزود: برای این منظور بالغ برهزار و 460 میلیارد تومان تامین اعتبارشده، ضمن اینکه از 200هزار واحد مسکونی روستایی که باید مقاوم‌سازی صورت می‌گرفت معادل 170هزار واحد تاکنون پی‌ریزی شده است.وزیرمسکن و شهرسازی اعلام کرد: از یک میلیون و 200هزار واحد مسکونی شهری و روستایی تاکنون 480هزار واحد پی‌ریزی شده و حدود دوهزار و 750 میلیارد تومان از خط اعتباری برای مسکن مهر در شهرها و روستاها پرداخت شده است. وی با اشاره به افت 31درصدی صدور پروانه ساخت در شش ماهه اول سال‌جاری اظهارداشت: این رقم هم اکنون به 19درصد کاهش یافته و با پشتیبانی تعاونی‌های مسکن مهر، واگذاری گروهی و انعقاد قرارداد با انبوه‌سازان‌در جهت مسکن‌دار کردن مردم گام برداشته‌ایم.نیکزاد عنوان کرد: همزمان با ساخت مسکن مهر باید فضاهای آموزشی، بهداشتی، فرهنگی و فضاهای سبزتامین شود که بدین منظور حداقل 400 میلیارد تومان در بودجه سال آتی در نظرگرفته شده که در اختیاراستانداران قرار می‌گیرد.نیکزاد اعلام کرد: استان‌های برتر در ساخت مسکن مهر ایلام، مرکزی، هرمزگان و اصفهان است و استان‌هایی که از متوسط کشوری دارای عملکرد پایین‌تری باشند تغییرمدیریتی اعمال خواهد شد، ضمن اینکه برای ساخت 100هزار واحد مسکونی قرارداد ساخت با انبوه سازان منعقد شده است.

رونق مسکن در گرو ساخت مسکن مهر

وی با بیان اینکه از مسکن مهر پشتیبانی می‌شود، افزود: پشتیبانی دولت از مسکن خارج از طرح مهر از خط اعتباری مسکن مهر نیست و باید سازندگان از بانک‌ها تسهیلات دریافت کنند.وزیرمسکن و شهرسازی بیان کرد: با افزایش ظرفیت تولید مسکن در کشور از سال 92 به بعد به جای افزایش تقاضا با کاهش تقاضا روبه‌رو خواهیم بود.وی در پایان اعلام کرد: ساخت یک میلیون و 200هزار واحد مسکونی شهری و روستایی در طرح مسکن مهر رونق مسکن را به دنبال دارد، ضمن اینکه برای مسکن‌دار شدن مردم هرمشکلی پیش رو باشد، حل می‌کنیم.نیکزاد با اشاره به این که 50هزار واحد مسکونی با پنج‌میلیون متر مربع مساحت و با سرمایه‌ای بالغ بر یک میلیارد و 500 میلیون تومان آماده بهره‌برداری است، گفت:‌ در آخرین روز کاری سال جاری بیش از هزار واحد در استان قم افتتاح می‌شود.

تصویب طرح سریع‌سازی ساختمان‌ها در سال جاری

وی با بیان اینکه 72 جلسه کمیته فنی توسط نمایندگان اعضای اصلی شورای عالی معماری و شهرسازی در سال جاری برگزار شد، اظهار کرد:‌ طراحی و دریافت آیین‌نامه استاندارد 2800 و سریع‌سازی ساختمان‌ها (نیک سیستم) در سال جاری توسط مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن انجام شد. او با اشاره به اینکه ساخت ساختمان‌های دو طبقه به این روش در سال جاری انجام شد، تصریح کرد:‌ مجوز ساخت ساختمان‌های سه و چهار طبقه به این شیوه صادر شده و در سال آینده انجام می‌شود.

پرداخت تسهیلات از خط اعتباری مسکن مهر

وی با بیان اینکه مبحث 21 که از اهمیت بسیاری برخوردار و مربوط به پدافند غیر عامل است، در دستور کار قرار گرفته، خاطرنشان کرد: در طرح مسکن مهر امضای قرارداد زمین 630هزار واحد مسکونی، دریافت پروانه 500هزار واحد مسکونی و پی‌ریزی 310هزار واحد انجام شده است. او با اشاره به اینکه در طرح مسکن مهر هزار و 460میلیارد تومان از خط اعتباری پرداخت شده است، خاطرنشان کرد:‌ پی‌سازی 170هزار واحد مسکونی روستایی به پایان رسیده است و در مجموع از یک میلیون و 200هزار واحد شهری و روستایی طرح مسکن مهر، 480هزار واحد پی‌سازی شده و حدود دوهزار و 750 میلیارد تومان از خط اعتباری پرداخت شده است. وزیر مسکن و شهرسازی در ادامه گفت: با در نظر گرفتن تسهیلات از خط اعتباری طرح مسکن مهر، نوسازی 30هزار واحد مسکونی در بافت‌های فرسوده آغاز شده است.

No comments:

Post a Comment